Oma arviointi
Vahvuusalueeni:
ihmistuntemus, taideterapia, monitaiteellisuus, kirjoittaminen,
toimittaminen, sisällöntuotanto, ryhmän ohjaaminen, visuaalisuus,
visuaalinen tarinankerronta, liikunnallisuus, kokemus
monikulttuurisuudesta, avarakatseisuus.
Olen
suorittanut kulttuurituotannon koulutuksen monien haasteellisten
elämäntilanteiden ohella. Minusta on syntynyt hyvinkin itsenäinen
opiskelija, sillä olen suorittanut monia kokonaisuuksia etäältä.
Suuren työn tein jo opiskellessani media-alaa ja audiovisuaalista
viestintää. Olen ollut tekijä ja nyt olen kulttuurintuottajan
roolissa se, joka ymmärtää ja hankkii tekijöitä.
Koen saaneeni menneistä kolmesta vuodesta paljon, sillä olen voinut
keskittyä opinnoissa intressieni ohjaamana ja näin omatkin
vahvuudet ovat kuin huomaamatta luoneet suunnan.
Koen kasvaneeni
näiden vuosien aikana niin kulttuuritoimittajana kuin itse tekijänä
ja kulttuuriprojektien havainnoijana. Olen päässyt videotaiteen
kautta seuraamaan monitaiteellista toimintaa ja itse muovaamaan sitä
entistä mielenkiintoisempaan suuntaan. Olen päässyt kasvotusten
pohtimaan kulttuurien välisiä eroja ja kehittämään
ongelmanratkaisukykyä taiteen keinoin. Opintojen ohella olen pitänyt talvisin
kiinni hiihdonopettajana organisointikyvystä, täsmällisyydestä ja ryhmän
ohjaamisesta, jossa olen kokenutkin tarvitsevani lisäoppia, nyt 15
vuoden ajan.
Viestinnän osaaminseni tuntuu vähintään yhtä
laaja-aliselta kuin itse kulttuurintuottaminen, jonka yksi osa-alue
viestintä on. Siinä minulla on syväosaamista.Portfolioni onkin kulttuurituottajan ja medianomin yhteisportfolio osittain.
Olen
saanut paremman käsityksen itsestäni oppijana ja löytänyt omia
vahvuuksiani, joita voin varmasti hyödyntää tulevissa tehtävissäni
työelämässä. Koulutuksen aikana saamani liiketaloudelliset
perustiedot auttavat minua toimimaan ammattilaisena
kulttuurituotannon kentällä ja kannustavat kouluttautumaan työn
kautta lisää. Työharjoitteluissa ja projektien aikana kohtaamani
haasteet ovat tarjonneet kullanarvoisia oppimiskokemuksia
ennenkaikkea vastuusta ja oma-aloitteisuudesta kulttuurituottajana.
Koulutyöt
ovat pitäneet kirjoittamisrutiinia ja tutkimuksellista otetta yllä.
Oli kyseessä toimitettava artikkeli tai taide- hanke, itsensä
pätevä ilmaiseminen ja syidensä perustelu on oleellista. Koen
olevani suhteellisen vahvoilla siällöllisessä ilmaisussa, johon
kaikki lopulta tiivistyy. On osattava ilmaista rahoittajille, mitä
haluaa, on kommunikoitava tiimissä ja tiedotettava yleisölle. Olen
myös kuvallisen viestinnän syväosaaja. Teksti ja kuva yhdistyy
toisiinsa, kuten myös lava. Olen selkeästi se henkilö, joka
kantaa ideoita aivoissaan, suunnittelee, ymmärtää eri
osa-alueiden sovittamisen toisiinsa, on monipuolinen innovaattori, joka haistelee tuulia ja vainuaa tulevaa.
Kulttuurituotannon
koulutusohjelma on antanut minulle mahdollisuuden räätälöidä
kiinnostuksieni mukainen osaaminen. Olen saanut puurtaa myös niiden
asioiden parissa, jotka eivät ole vahvuuksiani. Olen päässyt
koulutuksen aikana hyödyntämään aiempaa kulttuurin ja
taiteenalojen tuntemustani ja syventämään tietojani.
Tärkeimmät vahvuuteni alalla toimimiseen ovat mielestäni
monipuolisuus, omaperäisyys, taiteellisuus, ihmistuntemus,
innovatiivisuus, ahkeruus.Koulutuksen ansiosta minulla on
mahdollisuus laajentaa viestinnän kentän ammatikuvaani
taiteellisempiin hankkeisiin, eli toimia laajemmalla työkentällä.
Tämän
hetkiset ammatilliset tavoitteeni ovat vahvasti kiinni
sisällöntuottamisessa, kirjoittamisessa ja monitaiteellisuudessa.
Myös taiteen käyttämien terapeuttisena ilmaisukeinona kiinnostaa.
Lähipiirini
koostuu pitkälti taiteen ja median tekijöistä, silti näen monia
hyviä puolia työskentelyssä oman mukavuusalueen tai lähipiirin
tavoittamattomissa. Työn saaminen valmistuttua tulee tapahtumaan
aivan uusilla vesillä, vaikka omiltakin kontakteilta on hyvä
kysellä mahdollisia avoinna olevia työpaikkoja.
Verkostoituminen
on mahdollistunut työharjoittelujeni, harrastuneisuuteni että
tuttavapiirini kautta. Verkostoituminen on ollut toisaalta
kansaivälistä, mikä on hyvä, mutta samalla Suomen kontaktit ovat
jääneet vähemmälle. Jatkossa tarkoitukseni on panostaa juuri
verkostoitumiseen entistä enemmän.
Tunnen kulttuurialan
työnkuvia, osaan esitellä ammatillista osaamistani, arvioida omaa
oppimistani, tunnistaa ammatillista kehitystäni ja hakea alan
töitä.Tunnistan selkeästi oman arvopohjani johon olen joutunut
törmäämään mm. toimittajan työssä. Portfolioita olen koonnut
aiemmin useita ja käynyt niihin erikoistuneen kurssin.
Olen
harrastanut 5-vuotiaasta asti mm. tanssitaidetta ja kuvataiteita ja
kolunnut taidenäyttelyitä ja museoita kulttuuritoimittajan
työssäni, sekä julkaissut lukuisia kulttuuriarvosteluja. Olen
observoinut Aboriginaaleja ja halunnut ymmärtää heitä. Lisäksi olen harrastanut improvisaatioteatteria ja ollut
elokuvaprojektissa ja joutunut testaamaan esiintymistaitojani TV
tuotannossa (Märät Säpikkäät). Olen saanut työskennellä
Lumottu Metsä -näyttelyssä taiteilija Papu Pirtolan kanssa,
huovuttanut, somistanut, entisöinyt kuninkaan tuoleja ja kuunnellut
taiteilijoita. Opiskelujeni aikana pääsin tuottamaan media- sekä
perinteisempää kuvataidetta, graafista suunnittelua,
audiovisuaalista taidetta ja luovaa kirjoittamista. Toimittajan
työssä harjoitin valokuvausta. Uskon löytäväni näiden alueiden
sisältä suunnan tulevaan.
Olen sisimmiltäni taiteilija luonne, mutta nyt olen mahdollistanut sen, että voin myös elättää itseni kulttuurintuottajana. Jos olen onnekas, voinehkä joskus yhdistää taiteen tekemisen ja tuottamisen ja saada siitä elantoni (vaikka kaikki meistä tuottajista tietävätkin, että on parasta kerrallaan keskittyä jompaan kumpaan). Olen siis myös koulutuksen jäljiltä realisti tai ainakin sempi.
Millaista
kulttuuria tuottajana tukisin?Tiedän, että kulttuurintuottajan on
oltava hyvinkin aktiivinen taiteen kuluttaja, mutta johonkin on
mielestäni laitettava myös raja:
pintaliito kissanristiäisiä, mieluummin välttelen. Niissä taide
ei ole tärkeinta vaan ilmestyminen paikalle ja näyttäytyminen.
Mieluummin keskityn taiteeseen.
Koska
kulttuuria on niin paljon nähtävissä ja saatavissa, olen
onnellinen että saan vapaasti valita. Arvostan taiteessa ennen
kaikkea aitoutta. Arvostan ahaa-elämystä, sitä etten pelkästään
katso esteettista pintaa vaan teen myös oivalluksen. Olen vaativa,
mitä tulee taiteeseen ja suosin pikkuisia ja tuntemattomia. Kun
puhutaan nykyajan sosiaalisista taidoista, en koe olevani
kulttuuriloiston seinäruusu, mutten jokapaikan höyläkään.
Taktiikkani on se, että valikoin, seuraan sydäntäni, vainuani ja
kuuntelen mitä järki sanoo.
Ystäväpiirissäni
samat intressit tulevat luonnostaan ja jaettu ja puhuttu kieli on
yhteistä, uskalletaan myös antaa vapautta itsenäisyyteen. Kuka
tahansa toivoisi, että voisi aina työskennellä näin. Todellisuus
kuitenkin on, että omissa piireissä tuotetut tempaukset eivät ole
niitä rahakkaimpia. Koitan siis löytää kultaisen keskitien.
Toivon, että pystyn ajamaan taiteilijan asemaa, pitää tekijän
puolia. Taiteilijan ei tulisi myydä itseään liian halvalla. Tulisi
mennä taiteen ehdoilla, mutta unohtamatta aikatauluja. Tässä
riittää haastetta.
Kuvaan
osaamistani parhaiten metaforalla, sitä missä koen olevani juuri
nyt. En ole kylvetty siemen, vaan runko, jossa on oksia, niitä on
moneen suuntaan. Muutama lehtikin jo näkyy. Nämä lehdet kuvaavat
osaamista ja konkreettista tulosta, myös toimeentuloa. Siemen on
kylvetty. Nyt sitä jalostamaan. Elän rajakohtaa, jossa osaaminen
tulee jalostaa ammattitaidoksi ja myöhemmin eri väreiksi puussa,
asiantuntijuudeksi. Puu on tuore ja elinvoimainen, kiinni lujasti
maassa, muttei vielä se viisain tammi. Vielä.
Kulttuurintuottajan arvotaulukkoni(toteutettu Flow- kirjoituksena)
1. Taiteen
ehdoilla, mutta aikataulussa
2. Valikoi,
fokusoi
3. Katso ja
tutki myös huonoa laatua, jotta tiedät mikä on hyvää
4. Suosi
pieniä, uusia ja ulalla olevia, anna mahdollisuus niille, joita isot
tahot eivät huomaa tai jyräävät. Älä etsi pinnalla olevaa vaan
aidosti lahjakasta, joka antaa itsestään taiteen vuoksi.
5.
Alakulttuurit: muuta uhan olla oleva loisteliaaksi..ole sopivasti
anarkistinen, mikäli se on mahdollista.
6. uskalla
olla rohkea, erilainen
7. Tee
aidosti, sen minkä teet.
8. Pidä
siitä, mitä teet, mutta älä tuomitse ennekuin olet sisällä
uudessa maailmassa. tikusta saa tehtyä asiaa ja mielenkiintoisen.
Kyse on siitä, miten sen tekee.
9. Älä lue
liikaa, sitä mikä on nyt, vaan tee mahdollisesti päinvastoin kuin
muut tai ennusta tulevaa. joskus voi ola edunmukaista olla vailla
minkäänlaista sivistystä ja huomata, mitä syntyy "tyhjästä".
sisin ei ole koskaan tyhjä.
10. Ole
poikkitaiteellinen, yhdistä kokeile rakenna palasista kokonaisuus.
anna joustovaraa muuntautumiseen.
11. Vältä
trendipelleilyä, tosin päädyt olemaan väkisinkin sitä, kun et
yritä olla sitä. Hyväksy, että se, mitä keksit tullaan keksimään
on keksitty jo, voit tehdä sen omaleimaisesti persoonallisesti omin
maustein, mutta hyväksy tosiasiat. Sinunkin ideaasi tullaan
kopioimaan. Varmista kuitenkin tekijänoikeudet, suojaa ideaasi niin
hyvin kuin pystyt ja kunnioita muiden tekeleitä.
12. Älä
tuomitse muiden ideoita, ole avoin.
13. Vaikka
olsit pää pilvissä ja inspiroitunut, älä unohda tosia-asioita,
myöskään stressaantuneena: tarkista piuhat, tarkista toimivuus.
Mitään ei voi jättää hyvän tuurin varaan. saatat piltata
kaiken, yhden väärän piuhan takia. Suunnittele. toteuta, Testaa.
testaa uudelleen.
14. Älä vaan
puhu vaan tee.
15. ole
pääasiallisesti iintuitiivinen, mutta tiedosta, että intuitiosikin
joskus menevät pieleen. Et ole noita. Hyväksy epäonnistuminen.
16. Et voi
miellyttää kaikkia. Tarkoituksesi on pitää homma kasassa ja
langat käsissäsi. Puhu suoraan. Puhu tarpeeksi. Anna muien puhua.
Ota itse kritiikki vastaan. Kun annat kritiikkiä, koita löytää
jotain hyvääkin.
- Kommunikaation täytyy pelata myös erialisten ihmisten kesken. Älä jätä tekijöitä oman onnensa nojaan, keskustele monisuunatisesti. Ole kultainen keskitie.
Swot
SISÄINEN
MAAILMA
VAHVUUDET:
monipuolisuus,laaja-alaisuus, kokonaisuuksien hahmotuskyky,
idea-rikkaus, sisällöntuottaminen, draamallinen tajunta,
visuaalisuus, tekstin tuottamisen helppous, taiteellinen harrastus
historia, monikulttuurisuus, nuoruuden innostuneisuus, elämännälkä.HEIKKOUDET:
taludellisen osaamisen puute käytännössä, nuoruuden epävarmuus
osaamisesta (harjaantuneiuuden puute), pirstaloituminen jokasuuntaan,
syvällisen ammattitaidon puute tietyltä osa-alueelta, pintaraapaisu
kaikesta,
ULKOINEN
MAAILMA MAHDOLLISUUDET:
Suomessa pienet piirit, paljon kontakteja, helppo päästä sisään.
Poikkitaiteellisuus lisääntynyt, kokeilevia yhteisprojekteja, ajan
henki, useat rahoitustahot.UHAT:
Rahoituksen estyminen vaikeus ja niukkuus,...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti