06 elokuuta 2013

Kulttuurin tuottamisprosessin hallinta






Oikeudelliset kysymykset 
10 op

Suoritin Humakissa Media-alan juridiikka -opintokokonaisuuden. Erityisesti tekijänoikeuksiin ja sopimuksiin perehtyminen on ollut aiheellista myös toimittajan ja valokuvaajan työssä.

Työnäytteet: (kurssin arvosana 3)
Kultttuurialan sopimukset essee
https://docs.google.com/file/d/0B5uWH-peu9RLYzBVRWMxVENtNzg/edit?usp=sharing
Tekijänoikeudet ja sopimukset – luovan työn suoja ja elinehto essee


Media- ja vuorovaikutustaidot 10 op 
& Viestintä 10 op 
TOIMITTAMISTA & VIESTINNÄN OPINTOJA Osaaminen syntynyt toimittajan työssä sekä Medianomin tutkinnossani (240 op). Opiskelun runko muodostui media- ja vuorovaikutustaidoista: sisällöntuotanto ja viestintä eri medioissa, presentaatiot, perustelut, kritiikit, esiintymisrutiinit. Kokous- ja neuvottelutaidot tulivat myös rutiiniksi työharjoittelussani Annantalon viikottaisissa kokouksissa, sekä yhteistyössäni Annatalon tiedottajan kanssa (sisäinen ja ulkoinen viestintä.Hallitsen viestinnän keskeiset käsitteet, teorian ja käytännön: kriisiviestintä, erilaisten tekstien tuottaminen, kuvankäsittely, graafinen suunnittelu jne.

Työnäytteet
Toimittaja portfolioPDF Avaalehti,



jossa on kokoelma kulttuuri, taide, urheilu, hyvinvointi, julkisuuden henkilö, uutis, sisustus, ravintola arvostelu, matkustus ja tapahtuma -artikkeleita.



Lisää
Tapahtumat
Kaupunkiuutiset
Kauneus ja terveys
Valokeila
Muoti
Sisustaminen
Kolumni

Linkit:tiedotteet Annatalo, Grim näyttely? Onko graafisensuunnittelun duuneja?
Tutkintotodistus

Tuottajan työn ja tuotantoprosessin perusteet 10 op
(korvattu medianomi AMK)
LASTENKULTTUURIA JA RYHMÄN OHJAAMISTA Kykenen toimimaan kulttuurialan tuotannoissa taideprojektien tiimityöskentelijänä, suunnittelu ja toteutustehtävissä sekä suunnitella omaa ajankäyttöäni ja olemaan erityisen omaaloitteinen ja itsenäinen. Eniten näitä taitoja olen harjoittanut Annatalon Lumottu Metsä -näyttelyssä (6kk), GR IFK Alpinen hiihtokoulun opettajana että tapahtumasuunnittelijana sekä taidenäyttelyiden organisoijana. Myös toimittajan työssä on olemassa tiukat DL:t, jotka ovat opettaneet aikataulutus rutiiniin. Olen valinnut työnäytteeksi tähän osioon linkin 15 vuoden ajan työskentelemästäni hiihtokoulusta. Linkin on tarkoitus kertoa taidoistani hallita isojakin lapsiryhmiä (ikä 5 -15 v), niiden organisointia, jokaisen tunnin suunnittelua ja ryhmän ohjaamista. Hiihtokoulun päättäjäiset ovat lasten kulttuurin tapahtumasuunnittelua, jonka organisointi vaatii laajojen kokonaisuuksien hallitsemista. Olen ollut pitkän opettajan urani aikana useasti suunnittelemassa näitä tapahtumia. Haluan osoittaa myös kykyni toimia lastenkulttuurin parissa. Isojen lapsiryhmien ohjaaminen vaatii suurta vastuuta lasten turvallisuudesta, sekä mielikuvituksen käyttöä fyysisten taitojen lisäksi. Työ on myös kasvatuksellista. Olen valinnut mukaan muutaman lajista ja seurasta kirjoittamani artikkelin.

Myös vaihto-oppilasvuoteni Melbournessa on osoittanut vastuunkantoni ja oman aloitekykyni. Aloitin kaiken tyhjä päältä vieraassa kulttuurissa ja hankin paikan päällä itse työpaikan verkostoitumalla nopeasti. Olin usein oman itseni valvoja, mikä vaati kurinalaisuutta ja vastuuta omista tekemisistään. Näin päädyin katutaiteeseen syventymiseen, että harjoitteluun Aboriginaalien parissa.

Alan ajankohtaiseen keskusteluun osallistuminen on kiinni omasta aktiivisuudesta seurata ympärillä olevaa maailmaa monipuolisesti. Olen valinnut linkiksi portfolioon Zodiakin tanssitaiteen keskuksen esityksen, joka osoittaa oman ajanhermolla pysymisen taiteen keskustelussa. Zodiakin tuotanto herätti paljon mediakeskustelua ja yhteiskunnallisia puheenvuoroja teoksen syntyessä. 

Kulttuurintuottajana käyn luonnollisesti aktiivisesti näyttelyissä ja tapahtumissa, joissa tapaa eri alojen taitureita ja näkee uusinta uutta. Toki seuraan kulttuuriohjelmia, mutta on tärkeämpää nähdä ruohonjuuritasolta, mitä nyt tehdään. Kulttuurin seuraaminen ja siihen osallistuminen on ollut viimeaikoina kuva ja tanssitaide painotteista. Osallistuin itsekin esiintyjänä Zodiakin kantaesitykseen 2012 Atlas Helsinki (ollessani viimeisilläni raskaana!). Myös alakulttuurien bändikeikat ovat kiinnostaneet. Viimeisimmät itseäni kiinnostaneet ilmiöt: Kaapelin teosmyynti, Vähemmän tunnettujen bändien Daerra, joka yhdistää esityksiinsä visuaaleja keikat hylätyissä taloissa, poikkitaiteelliset projektit, runouden ja sarjakuvan yhdistäminen; Runoboxi - idea ja performanssin tuominen vaateliikkeeseen, Satunäyttely tennispalatsissa, Zodiakin tanssiesitykset. Luonnollisesti myös nyt äitiyslomalla pienen lapsen äitinä lapsille tarjottava kulttuuri on se, mitä seuraa nyt.

Tapahtumatuotannon ekologia ja turvallisuus vaatisi itseltäni lisäoppia. En ole käynyt vielä turvallisuuden valvoja - kurssia.

Työnäytteet:
Werneri hiihtokoulu lehtiartikkeli



Tuottaja monikulttuurisessa kaupunkiympäristössä 20 op
HARJOITTELU ABORIGINAALIEN PARISSA







Kansainvälisyyttä 
ja monikulttuurisuutta




Caleb oli mukana 
Close The Gapin promootio -tilaisuuksissa.
itse hän on sukujuuriltaan intialias-australialais-brittiläinen.








Kurssin arvosana 3
Sain mahtavan tilaisuuden suorittaa harjoittelun vuonna 2010 Australian hallituksen alaisessa
kehityshankeohjelmassa, jossa pyrittiin parantamaan Aboriginaalien terveyspalvelujen lähestyttävyyttä luovilla toimintamenetelmillä. Pidin Työharjoitteluni aikana oppimispäiväkirjaa keskittyen Aboriginaalien ja valkoihoisten australialaisten väliseen epätasa-arvoisuuteen sekä Melbournen kaupunkikulttuurin ilmiöihin. Kehityssuunnitelmani koskee Australian Aborginaalien terveyspalvelujen lähestyttävyyden parantamista luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä. Kehityssuunnitelmaosuudessa on toteuttamiskelpoisia ideoita: Taiteen ja toiminnallisten workshopien voisi todella uskoa parantavan lähestyttävyyttä. Aboriginaali vähemmistön tuntemukseni toimi vahvuutenani.





INDIGINEOUS KIDS AT ATY HOUSE, CLOSE THE GAP PROMO.


  


Materiaalia aiheesta minulla on enemmän, kuin ihminen voi hallita, siksi olen valinnut työnäytteeksi harjoittelustani ja
kehityshankkeestani päätösseminaariin tuotetun powerpointin. Aihe olisi ollut potentiaalinen lopputyöksi.




Stereotyyppinen käsitys Aboriginaalista.
Priscilla rhe queen of dessert elokuvasta tuttu...


Australiassa tuottaja monikulttuurisessa kaupunkiympäristöissä -kurssi vei myös luontoon; Aboriginaalien pyhille maille.

Työnäytteet: (arvosana 2-5)
Lyhennetty PPT Seminaari esittely: Aboriginaali Close the Gap -kehityshanke PPT (3)
Essee Pasi Saukkosen artikkelista " Maahanmuutto, monikulttuurisuus ja kulttuuripolitiikka: taustatietoja tutkimukselle ja toiminnalle. "(5)
https://docs.google.com/document/d/1IoLgK1AytYCO5E-D0K-JXCH60XGOjzrB14KeIoVDGx8/edit?usp=sharing

Kehityssuunnitelma/raportti Close The Gap
https://docs.google.com/document/d/1z0e2VjSGJsk6RBjkwjCl4xrq1LK35JjQlmY9oVeIV1Y/edit?usp=sharing




Multikultuurisuus osana toimittajan työtä


 1 Matkustus-artikkeli Avaa-lehden valokeilaan 
https://docs.google.com/file/d/0B5uWH-peu9RLalF0RDlyMnVseWs/edit?usp=sharing
  2 Matkalla-osioon. 


Halutessasi saat lisää tietoa googlettamalla käsittelemiäni aiheita: Aboriginaalit, Close the Gap, White Australia has Black history, Aboriginal art therapy Recovery campaign, Zodiak modernin tanssin keskus, Atlas Helsinki, monikulttuurisuus, Gr Ifk Alpine, Werneri Hiihtokoulu, Avaa -lehti: kulttuuriartikkelit Riina Heskanen, audiovisuaalinen viestintä Metropolia, graafinen suunnittelu, tekijänoikeudet, kulttuurialan sopimukset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti